Thursday, December 11, 2008

Jauhi Perasaan Hasad Dengki

Cukup ramai manusia lebih suka memilih untuk memikirkan hal orang lain dan apa yang patut dilakukan oleh lain berbanding dengan berfikir mengenai diri dan apa yang patut dilakukan demi kemajuan diri. Apabila duduk bersembang, yang dibisikan lebih banyak menyentuh peribadi orang lain, seolah-olah mereka ini merasa puas jika orang lain menjadi seperti mereka, sedangkan mereka bukanlah golongan orang yang berjaya dan boleh dijadikan contoh.
Kerana kelainan ini, ramai insan menjadi orang yang jahat hatinya kerana dia menyimpan perasaan hasad dan dengki terhadap kejayaan orang lain, sedangkan dia tidak berbuat apa-apa untuk memajukan dirinya sendirinya.
Perasaan dengki patut dibuangkan dari sanubari anda, sebaliknya gantikan ia dengan perasaan irihati nyang baik, iaitu empati, merasakan apa yang borang lain rasakan. Jika dia kaya, anda patutn berfikir cara untuk menjadi kaya sepertinya, dan kemudian itulah baru anda dapat merasakan apa yang dia rasakan, serta belajar berfikir cara yang dia sekarang berfikir.
Ambillah contoh yang baik dan berjaya kemudian bertindaklah untuk mengikuti jejaknya. Jadikanlah sesuatu yang buruk itu suatu sempadan agar anda tidak melakaukan apa yang telah dilakukannya.

"Dengki terhadap kejayaan orang lain hanya akan merugikan anda. Jangan terlalu fokus kepada orang lain, fokus kepada diri sendiri"

Sumber: Menggali Telaga Eams

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO