Friday, April 17, 2009

Satu Peringatan?

Bersykurlah ... apabila telah menyempurna Rukun Islam yang kelima. Lebih bersyukur dan sangat bersyukur apabila ibadah puasa itu diterima Allah swt sebagai 'Haji Mabrur' iatu hamba Allah itu seolah-olah telah dilahirkan semula ke dunia laksana seorang bayi; tidak mempunyai sebarang dosa ...... suci bersih.

Seorang bayi dalam perjalanan panjang meniti usia hinggalah ke usia baligh, maka bermulalah cabaran dalam hidupnya iaitu berhadapan dengan dosa dan pahala. Di sinilah pendidikan agama yang diterimanya akan mengawal keadaan itu.

Inilah ibarat para 'haji dan hajjah'. Jiwa dan hati yang telah suci bersih itu laksana bayi tanpa dosa dari sebarang kesalahan, hendaklah dijaga dengan sebaik-baiknya supaya kain putih terus putih hingga akhir hayat.

Seandainya terlupa dan terlalai hingga kain putih mula terpalit warna atau kotoran, dengan sebab qalbi, qauli dan fie'li (hati, kata-kata dan perbuatan), maka sayugialah panggilan 'Tuan Haji/Puan Hajjah/Pak Haji/Mak Haji atau apa-apa sahaja asalkan ada Haji' akan memberi peringatan tentang kelahiran semula itu.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO