Friday, February 26, 2010

MAKANAN LOGO HALAL ADA KANDUNGAN BABI


Makanan Keluaran Apollo HARAM dimakan !
Kepada semua pengguna2 Muslim,  

Saya ingin menasihati anda semua supaya berhenti membeli semua keluaran Apollo Food Industries terutamanya ibubapa yang selalu membeli makanan seumpama layer cake, choco stick dan sebagainya yang selalu keluar iklan di TV . Kejadian ini berlaku kepada saya sendiri.
 

Saya selalu juga membeli apollo layer cake dlm kuantiti yg banyak untuk anak2 saya sebagai makanan ringan. Anak2 juga selalu mendapat product Apollo setiap kali ada majlis harijadi disekolah (goodie bag yg disediakan oleh parents kepada birthday girl/boy tersebut).
 

Selama ini saya ingatkan product Apollo ni HALAL sebab keluar kat TV..kalau tak halal, takkan TV boleh lepas ye tak?
 

Nak jadikan cerita, suatu hari, saya membeli APOLLO CHOCOLATE LAYER CAKE yg plastik pembungkusnya berwarna kuning . Anak2 sempat makan sorang satu. Entahlah, sudah menjadi tabiat saya, suka membaca ingredient yg tertera pada pembungkus makanan, hatta ubat gigi, syampoo dan sebagainya, saya juga suka membaca. Mungkin saya mengambil langkah berjaga2 agaknya.
 

Tetiba saya terpana bila apa yg saya takuti akhirnya terjadi kepada saya & keluarga sendiri... APOLLO layer cake yg saya beli mengandungi Emulsifier 471, yg kita sudah maklum, mengandungi unsur babi.. Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah.. banyak kali saya beristighfar, kerana anak2 saya sudah memakan cake tersebut.
 

Saya terus memberitahu mereka supaya jgn lagi memakan APOLLO... APOLLO HARAM DIMAKAN !
 

Saya sertakan SCAN FILE pembungkus APOLLO yg saya maksudkan... Maaflah kerana Black & White kerana saya x ada scanner kaler.
 

Saya harap kawan2 sume tolong sebarkan kepada jiran2, kawan2 seagama supaya memesan kepada anak2 kita, jgn lagi memakan product apollo ini.. Bukan saja Apollo Chocolate layer cake, tapi kita patut BANNED semua product keluaran APOLLO kerana semua productnya dikilangkan dikilang yg sama, mesin yg sama, bercampur yg halal dan haram...

Yang buat saya paling sedih, Ada logo HALAL pada plastik pembungkus APOLLO tersebut...
 

Marilah kita sama2 membenteras penipuan ini dan semoga Allah ampunkan dosa2 kita yg telah termakan benda haram ni...
 
Kod babi pada makanan
Kod babi pada makanan proses, mungkin ada yang sudah mengetahuinya, kepada yang belum silalah ambil perhatian kepadanya.
If any products has been listed with these codes please do not buy them since the source of fat is PIG FAT. Therefore, it is good if every Muslims are to remember these codes (and beat those unscrupulous capitalist at their own game).!
Emulsifiers yg HARAM:
E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270 E280 E325, E326, E327 E334 E335, E336 E337 E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904.

 Sumber Dari Email

3 Comentários:

khai said...

Salam,
E471 adalah bahan penambah emulsifier dan penstabil dlm makanan. E471 Mono- and diglycerides. ada yg bersumberkan haiwan dan ada yg bersumberkan tumbuhan.Jika dari sumber haiwan ia tidak halal, tetapi jika dari sumber tumbuhan (gycerol dan natural fatty asid) rasanya tiada masalah. Boleh tak saudara tlg tengokkan sumber tu dari mana. Risau juga sy. Jika di UK setiap label yg dicatat suitable for vegetarian ia dari sumber tumbuhan walau ada e471.

Abdullah LA said...

Alaikumussalam. Maaf lambat respon, dah lama tak buka blog. Skrg ni beralih ke facebook pula, jadi hampir tak buka. Sebenarnya bahan tu, saya copy terus dari email yang terima. Jdi saya tak tahu sumber asalnya. Kalau dah dijelaskan pada labelnya ambil jelah wlu ada e471. Yang jadi masalah kalau tak dijelaskan kandungan bahannya.
[ps: email yang terima tu dari admin lepak santai www.lepaksantai.ning.com] boleh join jadi member

Abdullah LA said...

This comment has been removed by the author.

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO