Monday, July 27, 2009

SejarahbenaR?

Sejarah benar kenapa Portugis tidak menawan negeri2 di sebelah Utara semenanjung
Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong fikir-fikirkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) dan
cerita kat kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik
sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.
Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu
disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja Portugis
untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia
tenggara kitika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat.
Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji
kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera.

1509: Portugis menhantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan
pertahanan disana.

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal
(Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini
adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan
melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar
tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu
dengan 5 Hang bersudara..

Akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke
Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu
untuk gula rantau ini,...

Feb 1512:Alfonso menghantar perisik ke perlis, kedah dan pulau pinang untuk
mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah
ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas FEB 1512, Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil
risikan kepada Alfonso Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik
dengan Al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis,
Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan
bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang
Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita
kehilangan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis,
Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3: Betul tu tuan...antaranya : hang sihat, hang buat apa, hang apa
khabar, hang lagu mana,hang pi mana,hang dok mana, hang nak pi mana, hang
singgah dulu, bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang,hang tidok,hang
merapu,hang merepek ,hang mangkok hayun,kepala otak hang dan macam macam
lagi hang ada kat sana .....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan
pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat
ngeri......ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.
hahahaha

1 Comentário:

BATU BERSURAT said...

Subhanallah...ustaz ni...TERJEBAK ana kisah ni sungguh2!!! Rupanya lawak!

Ala kulli hal jazakallah, buat ana tersenyum pagi ni. Ustaz masih macam dulu nampak gayanya kot. Walau dah 13 tahun kita tak jumpa, cara penyampaian di blog ustaz ni membayangkan ustaz macam Ustaz Dolah 1996 masa ana di uppersix di sana. Mmmm... semoga kita bersua juga insyaallah. :) Rindula kat ustaz

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO