Sunday, October 19, 2008

Air Ohhhh Air

Tiga hari kami diuji dengan ketiadaan air angkara haloba manusia. Masing-masing dengan ikhtiar sendiri mencari air. Ada yang sabar menanti air dari lori 'syabas', ada yang pergi ke rumah adik beradik yang tak terlibat atau balik kampung mengadu kat mak bapak.
Bila air tak ada, semua perkara menjadi masalah. Biar tak ada 'api' dari tak ada air.... Banyak perkara tak boleh nak buat apa. Nak minumpun susah apatah lagi nak mandi! Nak mandi kat sungai Langat airnya kotor dan tak pernah jernih, lagipun ada buaya. Nak mandi kat parit airnya hitam dan tak selamat untuk mandi, nanti badan tumbuh kurap dan gatal-gatal.
Nak minum beli air botol, cukup laris, hingga kehabisan stok!! Bukan je untuk minum, 'istinjak' pun guna air botol juga. Kalau setakat buang air mungkin disimpan tiga hari tapi kalau buang kecil jangan disimpan-simpan, boleh tersembur nanti. Mandi pakai lap je, itupun kalau ada air yang terlebih atau buat macam P. Ramle...Ambil wuduk, buat yang wajib aje. Kalau ada yang buat hal.... kenalah mandi kat pantai Moriblah....
Bayangkan ahli keluarga ramai dan ada anak kecil, bagaimana keadaan mereka tanpa air..... Kain baju bertimbun tak berbasuh.... dan bila buka sekolah nanti ada anak-anak berbaju baru!!!
Hari ini, air paip dah mula menjalankan perkhidmatannya, menyalurkan air ke rumah-rumah dan premis-premis . Setengah-tengah tempat telah mula menerimanya jam 11.00 pagi.
Sepanjang tempoh tersebut hujan tak turun pula. Kalau hujan tentu semua orang menadahnya. Bila bekalan air dapat dipulihkan hujan pula. Tentu ada hikmah disebaliknya, jika hujan tentu kerja-kerja memulihkan paip yang pecah itu tak dapat dijalankan denagn lancar.
Tahniah Syabas!! telah bertungkus lumus tanpa mengira siang malam untuk memulihkan bekalan. Berikan kami tiga hari air percuma, dan tuntut dari penceroboh pasir itu untuk membuat bayaran...

2 Comentários:

Munirah Abd said...

mmm..xdpt bygkan mcm mana keadaan opah sepanjang xde air tu..

Pok-Din Inc said...

naseb baek bandar sungai emas airnya x putus.. sebab tangkinya besor.. boleh menampung utk smggu.. hehe.. syukur. :)

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO