Saturday, September 27, 2008

Kursus Menjelang Syawal

Jam 9.30 pagi 22. September 2008 terima fax dari BPI, KPM untuk Kursus Pelaksanaan Kajian Tindakan (Action Research) Pendidikan Islam. Pada mula agak terkedu dengan kursus ini kerana saya tidak mengajar PI sepenuhnya sejak 1987 lagi. Apabila melihat tujuan kursus ini iaitu adalah dalam usaha memperbanyakan bilangan kajian, penerbitan jurnal Pen. Islam, mengumpul hasil kajian dan menggalakan budaya kajian dan penyelidikan berhubung pen. Islam dan bahasa Arab dalam kalangan guru, pentadbir dan pegawai. Kursus ini dibantu dengan kepakaran pensyarah-pensyarah daripada Fakulti Pendidikan UKM.
Untuk mencari pengalaman saya sedia berkursus.
Diadakan pada 23-26. Sept 2008 berkursus di Midah Hotel, Jln Atap, K.L.
Pengalaman pertama tak mungkin dilupakan ialah satu-satunya peserta lelaki daripada 10 pserta. Kebanyakannya peserta veteran. Dalam taklimat, kami dimaklumkan bahawa kami adalah kumpulan yang pertama seramai 22 orang dan sebagai printis. Kursus yang sepatutnya berakhir pada 26hb. diubah kepada 25hb. sahaja kerana masalah baget. Lantaran jadual kena ubah dan menjadi lebih padat.
Kursus ini lebih berfokus kepada 'kajian tindakan' ke arah penyelesaian masalah yang dihadapi oleh warga sekolah samada dari akademik, disiplin, koakademik, p&p dll. Larat ke nak buat niii!! Banyak perkara tak faham terutama tajuk kaedah menjalankan hingga nak tanyapun tak tahu 'apa nak tanya'.
Akhir kursus pembentangan Proposal Kajian Tindakan yang dibuat secara kumpulan. Kumpulan saya terdiri dari SMK Dato' Harun Tanjung Karang, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Maahad Hamidiah, Sekolah Menengah Kebangsaan Sheikh Haji Mohd Said.
Tajuk Kajian ialah 'Memupuk budaya berbudi bahasa dalam kalangan murid sekolah menengah'.
Apa yang lebih mencabar lagi ialah kursus tidak berakhir di sini kerana ia akan berterusan ke sekolah masing-masing untuk melanjutkan kajian dan memberi 'in house tranning' kepada guru-guru lain. Saya beranggap kursus ini baik kerana sedaya upaya mencari atau puncanya dan langkah-langkah untuk mengatasi. Sebelum ke arah itu, terlebih dahulu kajian tindakan mesti dijalankan supaya hasilnya berjaya.
Kepada kekawan kursus diucapkan selamat hari raya dan maaf zahir batin.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO