Sunday, January 30, 2011

CATATAN KULIAH SUBUH 30/01/11

Penyampai Ust. Salahuddin [catat ini hanya berdasarkan kepada ingatan sahaja]
Penceramah mulakan kuliah dengan memaklumkan beliau kurang sehat kerana sakit kaki (gaut). Sempat bercerita asal usul penyakit gaut. Manusia pertama terkena penyakit gaut ialah Firun. Allah memberi 5 kelebihan kepada Firun. Satu daripadanya ialah mampu memerintah air sungai berhenti dari mengalir. Kelebihan ini dalam ilmu aqidah di sebut sebagai istijraj. Dengan kelebihan ini Firun mendakwa diri sebagai Tuhan.  Dakwaan Firun ini, Iblis yang berada berdekatan dengannya menjadi terkejut kerana Iblis lebih jahat dari manusia, tak sanggup mengaku sebagai Tuhan... hebatnya manusia Firun ini..Lantaran itu menurut penceramah, Allah s.w.t. uji Firun dengan penyakit gaut. Firun mengubat kaki dengan merendam kaki di Hamam Firun iaitu tandas Firun. Tandas ini bukan untuk buang air atau besar. Di tempat tersebut ada kawasan air panas dan di situlah Firun merendamkan kakinya. Kawasan ini sekarang adalah salah tempat kunjungan para pelancong..
Pencermah menceritakan beliau terkena gaut di bukit Tursina atau bukit Nabi Musa iaitu tempat Nabi Musa bertemu dengan Allah s.w.t. dan bila turun dari bukit Nabi Musa a.s dibekalkan dengan Kitab Taurat. Untuk naik ke bukit bekenaan mengambil masa 5 jam. Penceramah naik waktu tengah malam dan sampai ke atas waktu subuh. Bila turun semula ke bawah, kakinya berasa sakit dan perjumpa dengan tuan gurunya di Azhar Universiti. Tuan gurunya menjelaskan, "jika Nabi Musa a.s menerima Kitab Taurat untuk mengingati Allah, maka anda dibekalkan sakit untuk cara mengingati Allah". 
.........................................
Kita sering memikirkan pagi ini nak sarapan apa? Semasa sarapan nanti, fikir lagi nak makan apa tengahari nanti? Begitu seterusnya nak makan apa petang dan malam nanti!! Makanan ini hanya untuk makanan jasad/fizikal kita sahaja! Adakah terfikir makanan untuk rohani/roh kita? Makanan roh/rahani tidak banyak menunya berbanding makanan untuk jasad/fizikal. Makanan roh/rahani inilah menyelamat kita di alam barzah dan alam akhirat nanti..Jasad kita di alam barzah akan hancur dimakan ulat dan cacing. Fakta yang tak boleh dinafikan. Tetapi roh kita terus hidup. Bagaimana cara hidup kelak bergantunglah bagai tuannya melayan roh ini semasa hidupnya di muka bumi ini. Roh yang diberi santapan yang baik-baik, baiklah natijahnya dengan menyelamatkan tuannya di alam barzah dan alam akhirat, begitulah sebaliknya. 
Makanan roh/rohani ini ialah banyak membuat amalan-amalan pahala dan jauhi amalan-amalan dosa. Buat apa yang Allah dan RasulNya dan tinggalkan apa yang ditegah atau dilarang.
Jika solat berjemah dapat 27 darajah, maka solat berjemaahlah di masjid atau di surau. Duduk mendengar pengajian di masjid atau surau akan dinaungi para malaikat dengan melebarkan sayapnya dan berdoa kepada Allah agar merahmati mereka yang mendengar pengajian, mala lapangkan waktu untuk duduk mendengar pengajian. Jika berpuasa, berpuasalah dengan ikhlas dan sabar, bukan berpuasa hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja. Maknanya amalan Rukun Islam kita hendaklah mantap dan istiqamah. Begitulah amalan Rukun Islam hendak benar dan sohih.
.....................................
Bentuk kehidupan di alam barzah, amalan kita di dunialah yang menentukan. Adakah roh kita hidup bahagia atau sebaliknya? Adakah soalan Mungkar dan Nangkir mampu dijawab atau tidak, walaupun soalan-soalan telah bocor! Rajin-rajinlah baca al-Quran sekurang-kurang lima (5) ayat sehari, kemudian baca terjemahannya dan kemudia amalkan.. kerjakan sembahyang secara berjemaah, bila berjemaah kenal jiran tetangga...buat baik dengan tetangga dan kenali mereka ajaklah mereka berbuat baik..
Alam akhirat nanti, jasad yang hancur samada diperut bumi, di perut ikan atau di binatang akan dihidupkan kembali dan bergabung semula dengan roh mereka. Ketika ini, mulut terkunci tidak boleh berkata-kata. Tangan diberi kuasa Allah untuk berkata-kata melaporkan apa yang dilakukan tuannya ketika di dunia dahulu dan kaki menjadi saksi.. Berbahagialah jika hidup di dunia ini amalan kita ialah apa yang Allah dan RasulNya perintah kita laksana dengan baik dan penuh kapatuhan, dan setiap larangan kita tinggal dengan penuh keinsafan dan ketakwaan.
....................................
Jangan kita rosakkan akidah kita ketelanjuran lidah. Seperti "hebatnya orang Hindu boleh cucuk besi, kait mata pancing dan macam-macam lagi  di badan mereka"  Ini yang dinamakan istijraj seperti yang diberikan kepada Firun itu. Allah memberi kelebihan ini ialah untuk menambahkan kesesatan mereka lagi.
....................................
Penceramah menjelaskan seseorang yang mampu menghafaz al-Quran 30 juzu', gelarannya bukan al-Hafiz seperti yang berlaku hari ini, yang telah digunakan oleh semua orang. Al-Hafiz adalah gelaran untuk mereka yang hafaz 200 ribu hadis. Mereka yang dapat menghafaz 1.5 juta hadis digelarkan al-Imam, seperti Imam al-Bukahari, Imam Malik, Imam Hanafi dan lain-lain lagi. Gelaran untuk yang hafaz al-Quran ialah al-Qari atau al-Muqri.  
....................................
[Tambahan dari pencatat]
Jangan rosakkan akidah kita dengan amalan syirik.  Syirik ada 2. Syirik nyata dan syirik tersembunyi. Syirk nyata ialah menyembah patung, berhala dan seumpamanya. Syirik tersembunyi ialah anggapan ada kuasa lain yang mengatasi kuasa Allah, seperti "ubat panadol inilah menyembuh sakit kepala saya, sabun feb ini membersihkan baju saya" atau apa-apa seumpamanya boleh menjejaskan akidah kita. Dalam perkara ini hendaklah kita sandarkan semua benda itu adalah alat atau bahan sahaja dan yang mengizinkannya berfungsi ialah Allah.  Waulahu'alam.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO