Friday, August 21, 2009

Ramadhan Yang Dinanti-nantikan...

Ucapkanlah 'ahlan wa sahlan ya Ramadhan'. Selamat datang wahai Ramadhan yang penuh dengan kerahmatan, keampunan dan keberkatan.

Rasulullah dan para sahabat menunggu-nunggu kedatangan Ramadhan. Mereka amat merindui Ramadhan bahkan mereka menanti-nantinya sejak dari bulan Safar lagi. Jika Ramadhan bukan bulan yang amat istimewa, sudah tentu mereka tidak akan menanti-nanti kedatangannya.

Terlalu banyak tawaran yang ditawarkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan. Pahala berganda dan keampunan Allah terbuka luas. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu". (HR Tabrani)

Inilah tawaran yang cukup hebat disebabkan bulan Ramadhan yang mulia ini. Bulan yang membawa sejuta rahmat, keampunan dan mudahnya doa dimakbulkan serta berbagai-bagai lagi tawaran Allah sempena Ramadhan. Justeru, sekiranya manusia tahu akan kelebihan bulan Ramadhan ini, sudah tentulah mereka akan mengharapkan sepanjang tahun adalah Ramadhan.

Inilah bulan untuk mengaut keuntungan pahala yang berlipat ganda, sebagai bekalan di akhirat nanti, bulan untuk meningkatkan lagi amal ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah. Amat malang jika kedatangan bulan Ramadhan tidak dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya atau dipersia-siakan. Oleh itu, jauhkan diri dari perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa. Jagalah penglihatan, pendengaran dan peliharalah lidah dari melakukan perkara-perkara keji dan haram. Perbaiki akhlak dan tingkahlaku di bulan puasa. Hormatilah bulan Ramadhan seperti menghormati tetamu yang mulia. Jangan cemarkan kesucian bulan Ramadhan seperti tidak berpuasa atau makan di khalayak ramai. Ingatlah, jika sehari meninggalkan puasa di bulan Ramadhan, tidak dapat menebusnya kembali walaupun berpuasa sepanjang tahun.

Sempena kedatangan Ramadhan kali ini, rebutlah peluang keemasan ini dengan menjadikan seluruh kehidupan sebagai ibadah kerana ganjaran pahalanya amat besar. Kalaulah diumpamakan sebagai seorang pekerja dan ditawarkan dengan upah yang lumayan, sudah tentu pekerja itu tidak akan melepaskan peluang yang ada. Dia pasti bekerja bersungguh-sungguh. Oleh itu, jadilah pekerja yang beruntung.

Mudah-mudahan Allah menyirami hati kita dengan nur hidayah sehingga menjadikan hati-hati kita amat merindui dan mencintai Ramadhan. Jika belum terdetik sedikitpun perasaan itu, maka mohonlah kepada Allah dengan keberkatan Ramadhan supaya Allah pancarkan nur hidayahNya untuk mencintai Ramadhan.

Sumber: Unit Dakwah, Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Selangor.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO