Saturday, August 22, 2009

Moga Ramadhan Kali Ini Lebih Baik...

Setiap tahun kita bertemu dengan Ramadhan. Selagi kita dilanjutkan usia oleh Allah selagi itulah kita bertemu dengan Ramadhan. Cuma bezanya ialah bagaimana kita mengisi Ramadhan itu. Adakah kita memperolehi kerahmatan, keampunan dan keberkatan setiap kali kita bersama Ramadhan.
Mari kita renungkan kembali Ramadhan yang lalu, yang telah beberapa kali pergi dan datang kembali menemui kita. Adakah Ramadhan kali ini kita sambut dengan penuh keimanan, ketaqwaan dan keihklasan? Adakah kali ini lebih adalah lebih baik dari tahun lalu? Apakah amal ibadat kita pada Ramadhan tersebut diterima oleh Allah s.w.t. sebagai amal yang sempurna? Marilah kita muhasabah diri dan juga amal ibadah agar Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yang lalu.
Menghadapi Ramadhan bererti kita berpeluang merebut ganjaran yang ditawarkan oleh Allah. Untuk mendapatkan ganjaran itu kita perlu mempersiapkan diri dari spritual dan fizikal. Antara persiapan itu ialah:
1. Persiapan Iman: Iman adalah tenaga dan kekuatan dalaman yang menjadi motivasi untuk menggerakan ibdah di bulan Ramadhan. Sebelum masuk bulan Ramadhan usaha meningkatkan iman perlu dilakukan seperti banyak membaca al-Quran, beristighfar, berzikir mengngati Allah, qiamullail dan berpuasa sunat. Persiapan awal dapat membantu kita untuk menghadapi Ramadhan dengan jayanya.
2. Persiapan Ilmu: Kita perlu mengulangkaji dan mendalami ilmu-ilmu yang barkaitan ibadah puasa dan amalan-amalan subat di bulan Ramadhan. Melalui persiapan ilmu ini, akan menambahkan lagi kekuatan kita untuk melakukan ibadah kepada Allah. Ibadah yang kita lakukan akan lebih sempurna.
3. Persiapan Fizikal: Jagalah kesihatan diri supaya kita dapat menunaikan ibadah puasa dengan jayanya. Kawal nafsu makan kerana makan terlalu banyak akan melemahkan kita untuk beribadah.
4. Persiapan Rohani: Berusahalah untuk memelihara anggota badan daripada melakukan kemungkaran. Peliharalah lidah daripada mengumpat, mencela, mengeji, mencaci dan menghina orang lain. Jagalah mata dari melihat perkara-perkara maksiat. Begitu juga dengan anggota-anggota yang lain. Puasa bukan sekadar menahan diri daripada makan dan munim sahaja. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: "Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan keji, maka Allah tidak ada hajat kepada makanan dan minuman yang ditingglkannya" (HR al-Bukhari)
5. Persiapan Kewangan: Peruntukanlah sebahagian harta untuk bersedekah dalam bulan ini kerana ganjaran kepada orang yang bersedekah amat besar.
Mudah-mudahan dengan persiapan yang baik, kita dapat melalui Ramadhan pada kali ini lebih daripada tahun-tahun yang lalu.

Sumber: Unit Dakwah, Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Selangor.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO