Sunday, June 28, 2009

Tiada Lagi?

Tanggal 27 Jun 2009, hantar anak ke UiTM Segamat untuk pendaftaran semesta pertama. Perjalanan tidak sesak menghala ke selatan. Namun begitu kenderaan menghala ke utara mengalami kesesakan yang teruk akibat kemalangan jalan raya. Masa ketika itu lebih kurang pukul 8.30 pagi. Kemalangan berlaku sebelum R&R Seremban. Lori terbalik menghempap sebuah kereta. Nasib pemandu dan penumpangnya tidak ketahui. Kenderaan tidak bergerak lansung kerana kemalangan itu menutup sebahagian jalan. Kenapa boleh berlaku kemalangan? Jawabnya sikap pemandu yang tidak sabar dan tidak berhemah....

Tentu pemandu-pemandu lain merungut terutama mereka yang menghantar anak ke IPTA yang terletak di bahagian utara. Kelewatanlah!!!

Sampai di UiTM Segamat mula berhadapan dengan kesesakan kerana ibubapa atau penjaga menghantar anak masing untuk mendaftar. Masa itu pukul 11.00 pagi. Keadaan sebelumnya tak tahu. Mungkin dah sesak. Ketika keluar dari kawasan kampus pada 2.00 petang kesesakan tidak berlaku lagi.

Dalam perjalanan balik tersangkut lagi dengan kesesakan teruk di kawasan sama sebelah pagi tadi. Jangkaan berlaku kemalangan memang tepat. Kali ini berlaku selepas R&R pula. Melibatkan beberapa buah kenderaan. Salah siapa? Kereta masing-masing dalam keadaan tiptop. Semuanya hebat-hebat. Tidak ada kereta antik dalam kemalangan itu. Puncanya SIKAP. Ada antara pemandu kita berhemah ketika ujian memandu sahaja. Dah dapat lesen pemanduan berhemah diabaikan....

Sebelum masuk ke Tol Nilai berlaku lagi kemalangan melibat 2 buah menghala ke selatan. Peliknya! bagaimana sebuah darinya berpatah balik ke KL?

Jika undang-undang jalanraya dipatuhi, displin diri yang tinggi, kondisi kereta sentiasa diawasi, dipantau dan dijaga sudah pasti TIADA LAGI kemalangan. Pihak berkuasa saban waktu beri peringatan tetapi buat tuli je.. Kalau zzzzzzzz atau penat berehatlah di R&R secukupnya. SEBENARnya kemalangan boleh dielakan jika undang-undang jalanraya dipatuhi, ditaati dan dihormati.

1 Comentário:

Pok-Din Inc said...

malang x berbau ustaz..
kadang kite yg berhati2 pon kene langgar jgk dgn kenderaan lain..
.
kalo bende dh nk jadi..
jadi jugak..
sememangnya kene berhati-hati..
kene 'alert' dari setiap sudut mahupun ruang time bawak kereta..
.
apa2 pon..
utamakan keselamatan..
ingatlah orang yang tersayang..
.
wassalam..

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO