Friday, June 26, 2009

Kembali Ke Masjid

Khutbah Jumaat hari ini amat menarik dan mempesonakan. Cara penyampaian yang bersahaja, bergaya lembut tetapi tegas mempesonakan para jemaah. Khatib begitu lancar berbicara dan berhujjah memandang ke arah jemaah seolah-olah tanpa teks. Gayanya seolah-olah menyampaikan satu syarahan. Matanya lebih banyak banyak memandang jamaah dari menatap lembaran teks. Rasanya teks itu adalah nota-nota dan khatib menghuraikannya sambil menggayakan tangan dan memandang jamaah.

Kandungan khutbah sangat menarik dan terkena batang hidung semua jamaah. Khatib tanpa teragak-agak menerangkan peranan peranan dan sumbangan masjid, dengan membandingkan masjid zaman Rasulullah dengan sekarang . Masjid zaman Rasulullah s.a.w. bukan sahaja untuk beribadah bahkan untuk kegiatan sosial, pendidikan, politik, ekonomi dan ketenteraan.

Masjid telah menyatukan masyarakat dengan adanya aktiviti solat berjemaah setiap waktu. Kasih sayang terbina dalam masyarakat kerana adanya solat berjamaah. Kalau berjamaah hanya pada solat Jumaat sahaja, maka kasih sayang dalam masyarakat sukar diwujudkan.

Menurut khatib kalau hanya berjamaah pada hari solat Jumaat sahaja dan tidak berjemaah solat-salat waktu dianggap sebagai munafik kerana Rasulullah s.a.w mengajar umatnya sentiasa solat waktu berjamaah. Setiap ajaran Rasulullah s.a.w tidak diamalkan adalah munafik!!! Bahaya ni!!!

Khatib menjelaskan dengan kuasa air yang pernah membadai. Kisah-kisah tauladan bencana alam hanya termaktub dalam al-Quran tetapi kali ini Allah tunjukan dan kita melihatnya di mana Acheh menjadi padang jarak padang terkukur. Semuanya musnah. Rumah, bangunan, pokok telah ranap. Banyak nyawa yang terkorban. Bagi yang masih hidup hilang tempat tinggal, hilang sanak saudara, ramai menjadi yatim piatu.

Hanya masjid yang terselamat di tengah-tengah padang jarak padang terkukur itu. Jadikanlah masjid seperti masjid zaman Rasulullah s.a.w. Oleh itu kembalilah ke masjid, imarahkan masjid, cintailah masjid, rinduilah masjid. Ajak semua ke masjid pasti kita semua akan selamat. Buktinya Allah dah tunjukkan dan kita melihatnya. Duniapun tak pernah tertipu dengannya iaitu ACHEH.

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO