Sunday, March 8, 2009

Cukur Jambul: Sunnah atau Bid'ah

Menjelang sambutan Maulidur Rasul, saya berkesempatan mengikuti program keagamaan yang dikendalikan oleh Dato' Hasan Din al-Hafiz yang disiarkan melalui saluran 106 di Astro pada 7.3.2009 jam 11.00 malam. Fokus perbincangan lebih menekankan Rasulullah saw. sebaik-baik contoh ikutan.

Setiap perbuatan Nabi yang diikuti/dilakukan oleh umatnya dinamakan sunnah. Ia tidak sahaja berkaitan perkara-perkara ibadah sahaja tetapi merangkumi semua hal yang berkaitan dengan kehidupan manusia; samada sosial, budaya, ekonomi, politik, ketenteraan dan pentadbiran.

Namun terdapat dalam masyarakat Islam (Melayu) adat dijadikan agama dan agama dijadikan adat. Oeh itu terdapat perkara Nabi tak buat atau Nabi buat tetapi dibuat dengan cara tidak betul. Contoh: majlis cukur jambul, dibuat dengan menyalahi sunnah. Rambut bayi hanya digunting sikit-sikit sahaja dan dimasukkan ke dalam buah kelapa yang diukir cantik. Amalan ini Nabi saw tidak pernah buat. Apa Nabi lakukan ialah cukur licin kepala cucunya Hassan dan Hussin, kemudian rambut itu ditimbang dan dinilai dengan nilai emas. Nilai itu disedekahkan kepada fakir miskin.

Dalam masyarakat Melayu, amalan itu ditokoh tambah dengan berzanji dan marhaban untuk memeriahkan majlis (khenduri). Ketika marhaban itulah bayi dibawa di khalayak ramai untuk digunting rambutnya oleh orang-orang yang tertentu, biasanya imam, bilal atau sesiapa sahaja yang difikirkan sesuai dan layak. Amalan ini adalah dianggap bid'ah hasanah (baik). Amalan ini telah menjadi salah satu budaya dan adat resam Melayu.

Persoalannya; adakah selepas rambut bayi digunting adakah diikuti dengan mencukur licin kepala bayi itu?

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO