Sunday, February 8, 2009

Keajaiban Syuhada' Gaza

Khamis. Menerima email yang diforwardkan oleh adik. Menarik dan menakjubkan. Mari amati email tersebut:

Setiap peristiwa yang berlaku, samada yang berskala besar atau kecil pasti ada hikmah di sebaliknya, ada pelajaran, ada "Kemahuan" Zat Pengatur kehidupan, Allahu Rabbul Izzah. Setiap muslim semestinya meneliti, mengambil pelajaran sekaligus menjadikannya sebagai penguat iman dalam menjalani kehidupan.
Peristiwa yang terjadi di Gaza juga demikian. Banyak ayat-ayat Allah yang terbukti. Banyak mukjizat Allah yang turun. Banyak keajaiban-keajaiban Allah yang terjadi. Itulah yang dialami oleh pejuang Palestin, para syuhada Gaza. Berikut adalah sebahagian darinya:

1. Dr. Muawiyah Hassanein, Pengarah Ambulan Kecemasan dan Jabatan Kesihatan di Gaza menceritakan: "Para syuhada yang meninggal berhari-hari dan berminggu-minggu masih mengalirkan darah segar dari tubuhnya. Kami dan semua orang di sini sangat terkejut."
2. Syahid `Iyan berkata: "Saya menyaksikan orang yang gugur syahid tersenyum, meskipun keadaan tubuhnya hancur, lagi pula darahnya masih segar."
3. Seorang doktor yang bertugas di Gaza sedang menerima mangsa dari Briged Al Qassam, ia terkena peluru di dadanya. Mujahid ini tidak lupa meletakkan mushhaf Al Qur'an dan buku wirid harian di dalam poketnya. Ia terselamat kerana peluru terpecah dan Al Qur'an pun masih dalam keadaan baik. Sekarang ia sudah sembuh, wal hamdulillah.
4. Abu Qudamah, salah seorang komander Hamas di wilayah Timur Az-Zaitun, Kota Gaza bercerita: "Saya dan beberapa pejuang sedang menunggu kesempatan untuk menyerang kereta-kereta kebal Israel. Kami berdoa agar Allah menurunkan tentera-Nya dari langit untuk membantu kami. Dengan tiba-tiba tanpa disedari turunlah awan tebal menyelimuti wilayah kami. Kami masuk di antara puluhan kereta-kereta kebal itu tanpa diketahuioleh pihak musuh dan tidak dapat dikesan oleh pesawat-pesawat pengintai yang mundar mandir di udara. Kami mampu meletupkan kereta-kereta kebal itu, 5 tentera Zionis Israel terbunuh dan puluhan lagi tercedera."
5. Ketika pesawat-pesawat Israel mengebom salah satu wilayah diGaza, turunlah hujan lebat di wilayah itu sahaja dan tidak di wilayah lainnya yang menyebabkan pesawat-pesawat itu mengalami masalah penerbangan berjam-jam dan tidak dapat meneruskanpengeboman mereka.
6. Dua orang doktor warganegara Jordan bertugas di Gaza sedang bercakap dengan sekelompok mujahidin: "Kami sedang mengawasi gerak-geri tentera Israel dari tingkat dua, mereka ingin masuk ke dalam bangunan itu. Oleh kerana salah seorang mujahidin dari kami telah memasang perangkap di pintu masuk, makam eletuplah perangkap itu yang mengorbankan tentera Israel itu. Mendengar letupan itu, tentera Israel yang lain mengepung bangunan kami, maka terjadilah pertempuran sengit sehingga jam dua pagi. Kami keletihan lalu tertidur dari jam dua pagi hingga jam lima pagi. Kami kemudiannya terjaga dan bangun untuk melihat situasi di sekeliling, namun ternyata tentera Israel telah melarikan diri."
7. Syaikh Abu Bilal yang tinggal di perkemahan Rafah berkata: "Kamu jangan mengira bahwa orang yang gugur di jalan Allah itu mati, mereka bahkan hidup, tapi kamu tidak mengetahui." (QS AlBaqarah:154).
Mereka para syuhada diletakkan selepas darjat orang-orang yang benar imannya (Shiddiqin) dan sebelum orang-orang soleh (Shalihin) didalam Al Qur'an. Allah swt. berfirman:"Barangsiapa menta'ati Allah, dan Rasul, mereka bersama orang-orangyang Allah beri nikmat kepada mereka, di antara mereka para nabi-nabi, shiddiqin, syuhada, dan shalihin. Merekalah sebaik-baik teman." (QS An Nisa':69-70) .
Beliau menambah lagi bahwa "Jasad para syuhada masih segar, kerana ruh mereka sebenarnya memakan buah di syurga, ini juga yang menyebabkan semerbaknya bau wangian kasturi. Darah masih segar, janggut tumbuh. Sebahagian syuhada yang dua tahun lamanya, atau berpuluh tahun bahkan berabad-abad tidak rosak jasadnya dan tidakdimakan oleh ulat dan cacing tanah."

8. Wangian semerbak minyak kasturi juga keluar dari jasad mujahid AlQassam, Muhammad Abu Sya'r. Dia termasuk sebahagian dari mangsa serangan bom pesawat Israel. Bau harum itu tercium oleh orang yang menemui jasadnya dan berita kesyahidannya tersebar ke seluruhpelusuk masjid. Para pengunjung masjid beramai-ramai inginmelihatnya. Mereka bertasbih, bertahmid, bertahlil dan bertakbir mengagungkan Asma Allah di atas keajaiban para syuhada tersebut.
9. Pekerja media menceritakan; kami berangkat untuk menolong orang yang tercedera di sebelah Utara Gaza, ketika itu tentera Israel menembak sekeliling kaki kami. Kami katakan kepada mereka: "Kenapa kamu melakukan ini, kami bukan tentera, kami tidak bawa senjata apalagi bom." Salah seorang tentera Israel berteriak: "Kamu orang Arab, kamu memakai pakaian putih, kamu malaikat, kamu berperang bersama Hamas."
10. Salah seorang tentera Israel sedang ditemuramah oleh media Israel, ia mengatakan bahwa ia kehilangan penglihatannya gara-gara melihat seorang pemuda yang memakai baju putih, melemparkan kepadanya segenggam pasir, pada waktu itu juga saya menjadi buta.
11. Tentera Israel yang lain pula menceritakan bahwa pejuang Hamas memerangkap mereka dalam banyak pertempuran umpama memerangkap ayam dan itik.
12. Salah seorang tentera Israel yang lain pula mengaku ia melihat ramai tentera Israel tercedera dan ditembak dari arah kanan dan kiri, namun tidak dapat dipastikan dan tidak diketahui dari mana tembakan itu berasal.
13. Sejumlah wartawan yang membuat liputan perang di Gaza menceritakan; kami bersembunyi dari serangan bom. Ketika situasiagak reda, kami dikejutkan oleh seorang yang keluar dari puing-puingruntuhan bangunan sambil membawa roket, ia salah seorang mujahidinpelancar roket yang menghalang kemasukan tentera penjajah Israel. Iahadir dan hilang sekejap, umpama ditelan bumi.
14. Apabila jenazah Hasan Bin Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Israel ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, salah seorangpengasas dan pemimpin Hamas yang syahid pada tahun 2003, merekadapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-muladikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih dan tiadatanda perubahan walaupun telah 5 tahun berlalu. Darah di kainkafannya seperti seolah-olah baru keluar pada masa itu juga manakalabendera yang digunakan untuk membalut tubuh Asy-Syahid Ismail semasajenazahnya diarak 5 tahun lalu masih berbau wangian kasturi yangkeluar dari tubuh beliau semasa kesyahidannya. Demikianlah beberapa karamah dan keajaiban yang berlaku di bumi Gazadan begitu juga di bumi-bumi lain seperti Afghanistan, Chechnya,Kashmir selagi masih ada mereka-mereka yang ikhlas dan tetap setiamelaksanakan janji-janji mereka kepada Allah. Mereka tidaksedikitpun merasa gusar dan takut dalam menghadapi musuh-musuhmereka kerana mereka yakin bahwa mereka akan dikurniakan antara duakebaikan iaitu samada kemenangan zahir terhadap musuh ataupun syahid dan mendapat nikmat dan rezeki yang tidak terhingga dari Allah JallaJallaluh."Jangan kamu mengira orang yang dibunuh dijalan Allah itu sebagaiorang-orang mati. Bahkan mereka orang-orang hidup, diberi rezeki disisi Tuhan mereka. Mereka gembira dengan apa yang beri Allah dari kurniaanNya dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang belum menyertai mereka (syahid dengan kata-kata) `Jangan kamu takut kepada mereka (musuh-musuh) dan mereka tidak bersedih hati". (QS AliImran:168-169) .

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO