Friday, February 13, 2009

Diet Rasulullah.....

Amalan diet dalam kehidupan kita adalah penting. Maksud diet di sini bukan tak makan nasi lansung, baik siang atau malam. Hanya makan buah-buahan sahaja + produk kesihatan. Sekali minum kenyang sampai ke petang. Ini diet yang salah! Makan tanpa kawalan, juga salah!
Diet yang salah akan menyebabkan punca penyakit: kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakiti.
Rasulullah s.a.w. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehar-hari. Diet baginda adalah yang terbaik.

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU Contoh: KOKTEL


JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.

TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memanglah pelik.. tapi itulah hakikatnya. Untuk mendapatkan natijahnya kena lakukan. Kesannya mungkin memakan masa yang panjang..... Ianya berkesan bila sudah berusia nanti!

Dalam kitab juga ada larangan makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah makan ikan bersama susu, dikuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini dibuktikan oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Al-Quran juga ada mengajar cara menjaga kesihatan melalui amalan mandi. Mandi pagi sebelum subuh sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Sama-samalah amalkannya.......

WallahuA'lam

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO