Tuesday, January 20, 2009

Mengenai Ketawa....

Ketawa adalah adalah gambaran hati bahawa seseorang berasa gembira dan suka. Hanya yang berbeza ialah bagaimana ketawa itu terjadi. Adakah secara ketawa terbahak-bahak, berdekah-dekah sampai keluar air mata? Atau sekadar tersenyum yang menampakan gigi dengan sedikit bersuara.
Berdasarkan Hadis Rasulullah s.a.w. "Banyak ketawa dan tergelak-gelak itu mematikan hati". Nah, jangan banyak ketawa nanti hati malap dan tidak bersinar. Bila hati tidak bersinar dan semakin suram, hati sukar menerima ilmu atau ilmu yang akan hilang. Sabda s.a.w. "banyak ketawa akan menghilang akal dan ilmu." Kegembiraan yang keterlaluan, hati akan lalai dan lupa akhirat. Keterlaluan dalam bergembira, hati akan lalai dan lupa tentang alam akhirat yang bakal ditempuhi kelak. Mahu atau tak mahu, alam barzakh sentiasa dihampiri. Fikirkanlah!!! bahagia atau menderita. Bahagia di dunia adalah sementara tetapi di akhirat adalah berpanjangan tanpa had. Penderitaan di dunia hanya sementara tetapi di akhirat azab berterusan dan berkekalan. Hisab dan sadarkan diri tentang balasan yang diterima.
Sabdanya lagi: "Tertawa-tawa dalam masjid menggelapkan suasana kubur." Kubur adalah rumah yang bakal diduduki dalam tempoh yang panjang. Keseorangan. Kubur dalah pintu ke syurga atau neraka.
Sabdanya lagi: "Barang siapa tertawa-tawa nescaya melaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yang banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat."
Dalam hadis lain Nabi s.a.w bersabda maksudnya: " Barang siapa banyak tertawa-tawa, nescaya meringankan oleh api neraka." Maksudnya individu yang banyak ketawa lebih mudah dimasukan ke dalam neraka.
Perasaan suka terhadap sesuatu adalah tidak dilarang kecuali berterusan gembira dengan ketawa yang berlebihan. Cara yang terbaik ialah ketawa Rasulullah s.a.w. iaitu baginda tidak ketawa terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum menampakan gigi tanpa bersuara kuat.
Para sahabat pernah berkata, "ketawa para Nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak."
Buatlah pilihan!, buatlah penilaian!, buatlah perhitungan! Ketawalah dengan ketawa yang memberi makna....

Sumber: kisah & teladan (Bacaria/5.1.08)

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO