Sunday, November 16, 2008

Hidup Mesti Berperinsip Dan Berpendirian

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata:” Saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah, dan jika mereka berbuat jahat, elakkanlah kejahatan mereka.”
(At-Tirmidzi)

Huraian :
1. Hidup memerlukan pedoman yang betul agar kehidupan tidak tenggelam timbul dengan kejahatan dan keburukan tanpa mempunyai pegangan agama, kesedaran dan tanggungjawab.

2. Orang yang mudah terikut-ikut dengan tabiat buruk orang lain lambat laun akan menempah banyak kesusahan bahkan diri tidak akan tertanggung dengan kejahatan tersebut biarpun ia sendiri tidak pernah melakukannya. Ini disebabkan tabiat masyarakat itu mudah menghukum sesuatu berdasarkan apa yang mereka lihat dengan mengambilkira dengan siapakah seseorang itu bergaul atau bersahabat.
3. Selaku seorang Islam, hendaklah kita berwaspada dengan golongan yang buruk akhlaknya. Tonjolkanlah akhlak yang baik terhadap mereka agar suatu ketika nanti kebaikan tersebut akan menyerap ke dalam jiwa mereka kerana sifat manusia itu mudah dipengaruhi dan terpengaruh. Orang yang lemah pendiriannya akan mudah terpengaruh dan begitulah sebaliknya. Ia mudah cenderungan untuk melakukan kejahatan atau khianat terhadap orang lain.

Sumber: Jakim

Mesyuarat Akhir 2008 dan Mesyuarat 1 2009

Tanggal 15. 11. 2008, kami mengadakan mesyuarat serentak. Kali ini dah masuk tahun ke 6. Bagi orang luar mungkin ada rasa janggal bila mesyuarat awal 2009 dibuat dalam 2008. Pada mulanya rasa begitu juga. Setelah pengetua terangkan rasionalnya, iaitu beri peluang guru-guru supaya dapat bercuti selesa dan tidak tergesa-gesa untuk balik ke tempat bertugas sedangkan cuti masih ada lagi, sekurang-kurangnya seminggu lagi atau memberi kesempatan menguruskan persekolahan anak-anak terutama yang tinggal di asrama. Tentu keadaan kelam kabut akan berlaku!!!
Kami pentadbir kena buat persiapan untuk bahan mesyuarat, menyediakan laporan 2008 dan perancangan 2009.
Unit HEM, masih meneruskan perancangan 2008 untuk dibawa ke tahun 2009. Teguran-teguran yang dibuat dapat diperbaiki.
Setakat ini belum ada lagi guru berpindah dan mungkin tidak ada yang berpindah kerana tidak ada yang mohon untuk pindah!! Setakat ini juga, kami menerima 5 guru baru 1 guru posting. 4 guru sains matematik dan 2 guru teknik vakasional. Nampaknya ada guru-guru baru akan mengajar subjek kemanusiaan...
Selamat Datang dan selamat bertugas..

Sunday, November 9, 2008

Makan Malam

Makan malam akhir tahun penghuni asrama dengan menu chicken steak pertama kali diadakan. Terkenyang juga... sempat sendawa sebelum habis.. Sebelum datang dah minum herbalife satu mug.
Pengetua memaklumkan jamuan asrama tak dapat diadakan ditempat lain kerana sumber kewangan banyak digunakan untuk baikpulih fizikal asrama. Penghuni juga diingatkan supaya meningkatkan prestasi akademik masing-masing. Pemilihan akan diperketatkan lagi dengan pencapaian 5A dalam PMR dan 70% PPT dan
PAT bagi Tingkatan 1, 2 dan 4, di samping tidak melanggar disiplin atau peraturan asrama.


Majlis berakhir setelah penyampaian sijil dan hadiah.



'KENAPA TAK MAKAN LAGI....'









'MAKAN PUN NAK POSING KEE...!!!!!'






ANTARA PENGHUNI ASRAMA..

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO