Wednesday, September 3, 2008

Ramadahan Hari Ke-3

Hari ini masuk hari ketiga kita berpuasa. Menahan diri dari lapar dan dahaga. Menahan diri dari godaan hawa nafsu, nafsu mata, telinga, perut, mulut dan macam-macam anggota badan turut dipuasakan agar puasa kita tidak berakhir dengan lapar dan dahaga sahaja tanpa mendapat pahala Allah. Lantaran itu sepatutnya di bulan yang mulia ini kita kurang berbelanja tidak seperti bulan-bulan lain. Berbelanja ala kadar seperti berbelanja orang kurang berkemampuan. Apabila kita dapat merasakan kehidupan mereka itu baharulah bermakna puasa kita itu. Salah satu tujuan berpuasa ialah merasai kehidupan orang susah.
Hari ini juga anak ke dua saya mengambil ujian memandu dan lulus. Hari ini juga khabarnya dia akan menghadiri temuduga untuk mengajar sekolah kanak-kanak khas. Lantaran saya kena poskan sijil dan resumenya yang tertinggal di rumah. Mudah-mudahan berjaya...
Berbalik kepada berbelanja, belanjalah ikut keperluan bukan ikut kemahuan nafsu. Jika ahli keluarga seramai 5 orang berbelanjalah untuk 5 orang, supaya tidak berlaku pembaziran. Pembazir adalah saudara syaitan!!!

Seja o primeiro a comentar

Alam Sekitar

Sayangilah kurniaan Allah ini. Hargailah pemberianNya.
Alam dan manusia saling bantu membantu.
Kesejahteraan alam, sejahteralah semua kehidupan di alam ini.

LAKAR ruang MAYA - [LArAM] ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO